14. lip 2012.

Robert Pattinson sebe ne shvaća ozbiljno kao glumca


Ni filmska slava, ni milijuni obožavatelja, ni rad s kultnim redateljem nisu omogućili Robertu Pattinsonu da nauči cijeniti sebe i ono što radi.
 
Svjetsku slavu te status jednog od najbolje plaćenih holivudskih glumaca i tinejdžerskog seks simbola Pattinson je postigao glumeći u ljubavno-vampirskoj sagi Sumrak. U posljednje dvije godine snimio je tri ne-vampirska filma, i to posljednji, Cosmopolis, s jednim od najcjenjenijih redatelja današnjice Davidom Cronenbergom. Ipak, ništa od toga nije doprinijelo njegovom samopouzdanju i tome da sebe shvati ozbiljno kao osobu i kao glumca.

Promovirajući prošli tjedan u Britaniji film Cosmopolis, Pattinson u intervjuu za Guardian kaže:
"Ja zapravo ne znam kako sam prihvaćen. Ništa mi nije važno osim ljudi koji imaju negativno mišljenje. To je doslovno to. To me uvijek tjera dalje."
Razmišljajući o tome kako tip ima kreativan posao, slavu, bogatstvo i zgodnu curu, pitaš se koji mu vrag fali. Što mu treba to opsesivno čeprkanje po negativnim reakcijama javnosti (kad imaš više od pet godina, jasno ti je da te ne moraju svi voljeti)? Zašto ga baš to tjera naprijed, a ne ljubav prema onome što radi i izazov iskustva koje sobom nosi svaka nova uloga? Ali onda shvatiš da njega zapravo ni ne zanima kako je općenito prihvaćen. On očekuje da će biti prihvaćen s negativnim stavovima; to traži i to i nalazi.

Onaj tko je u nekom periodu života bio izložen sustavno kritizerskom tretmanu okoline – koji mu usadi uvjerenje da nije dovoljno dobar – uglavnom ostane nakačen na kritiku te stalno (tj. dok ne osvijesti način na koji razmišlja o sebi) traži one koji će mu potvrditi da nije dobar. I to ga "tjera dalje", u nove pokušaje da dokaže sebi i drugima da je dobar. A kako pri tom i dalje sumnja u sebe, nastavlja se vrtjeti u istom začaranom krugu.

Kao što nema uspjeha ili pohvale koji će Pattinsona odmaknuti od tog sebe-omalovažavajućeg, u sebe sumnjajućeg obrasca mišljenja (dok on sam u sebi ne promijeni taj obrazac), tako nema ni negativnog stava koja bi ga kritizirao više nego što on sam to čini.

Iako izgleda da ga negativni stavovi okoline iznenađuju, to je zapravo ono što on sam misli i što očekuje od drugih. U suprotnom, ne bi se time ni zamarao, a otkamoli iznenađivao.
"Iznenađujuće je koliko ljudi misli da ću ispasti jako glupo“, kaže on. "Mislim da oni misle da je svatko tko je glumio u teen filmovima naprosto idiot. Ne znam, možda i jesam. Neki od najboljih glumaca nisu najpametnijih ljudi na svijetu, što vidite ako razgovarate s njima."
Naravno da nisu; pa nisu filozofi nego glumci. Zato i ne trebaju biti najpametniji ljudi, nego dobri glumci. Trebaju osjetiti lik koji glume i odglumiti ga s uvjerenjem da to rade dobro. A takvo uvjerenje Pattinsonu očito nije blisko.
Zato je i moguće da ga nadimak koji mu je netko smislio nervira više od činjenice da se uz njegovo ime (u kojoj god varijanti) vezuje nedostatak povjerenja u sebe i vlastite sposobnosti:
"Kad sam dobio ovu ulogu, u svakom objavljenom članku pisalo je 'R-Patz se bori za kredibilitet!'. Ne znam tko je izmislio taj nadimak 'R-Patz', ali zadavio bih ga."

A o tome kako sam sebe vidi, kaže: "Nikada nisam sebe ozbiljno shvaćao kao glumca."
Ma, stvarno?! A kako bismo ga onda mi, publika, trebali shvaćati?
S druge strane, teško da može sebe ozbiljno shvaćati kao glumca kad sebe ne shvaća ozbiljno uopće (pa se više bavi mišljenjima drugih nego vlastitim mišljenjem o sebi).
 
Nažalost, ta se "neozbiljnost" očituje i u njegova dva posljednja filma. U filmu Bel Ami, u režiji Declana Donellana i Nicka Ormeroda a prema istoimenom romanu Guya de Maupassanta, Pattinson glumi zgodnog, ambicioznog ali siromašnog mladića koji koristi svoje zavodničke moći da bi uspio u svijetu političkih i medijskih manipulacija, u kojem je seks sredstvo društvenog proboja a uspjeh i slava opsesija. Ali kao što film nije iskoristio mogućnost osuvremenjivanja teme, tj. pokazivanja sličnosti dekadentnog francuskog društva 1890-ih s današnjim društvom, tako ni Pattinson nije uspio prezentirati slojeviti lik Georgesa izvan naučenog vampirskog obrasca, jer je njegova gluma lišena snažnih osjećaja, strasti i životnosti.

Sličan efekt postiže i u Cronenbergovom filmu Cosmopolis, ekranizaciji istoimenog romana Dona DeLilla, u kojem glumi lik multimilijunaša, bogatog burzovnog špekulanta kroz kojeg se iščitava beskrupuloznost modernog kapitala i njegov financijski krah.
 

Interesantno je da je Pattinson s ovakvim samo-omalovažavajućim stavom, koji zapravo pokazuje nedostatak svijesti o vlastitom postojanju, dogurao tako visoko u svijetu filma.

Iako je to vjerojatno prikladno s određenog aspekta – jer se time programira mišljenje onih istih tinejdžera koji su odrasli uz Sumrak da je OK, štoviše poželjno biti u banani, frustriran, patiti i vampirirati na drugima – nadajmo se da će se mladi Pattinson izbaviti od lika nesretnog vampira.


Nema komentara:

Objavi komentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...