Project X nikako ne treba brkati s The X Factor-om, premda oba proizvoda spadaju u industriju zabave i klincima promoviraju
iste vrijednosti: nije važno kakva ćeš osoba biti; bitno je postati poznat i
slavan.
Razlikuju se
po sljedećim točkama:
– Dok su u The X Factor-u maleni oličenje
dražesnosti i radosti, kao da su od Boga dani, u Project-u X su oličenje zločestoće, kao da su vragu iz
džepa ispali – prave male gadosti.
– The X Factor ispunja roditelje osjećajem
ponosa i nježnosti glede njihova potomstva, a Project X ispunja ih osjećajem odbojnosti i gađenja, tjera ih na
povraćanje i na zatvaranje očiju – koliko ih mrzi gledati kako su gadni
"ispali“.
– The X Factor uveseljava i roditelje i
njihove potomke, a Project X samo
potomke, tj. oduševljenost je obrnuto proporcionalna s godinama gledatelja.
– Premda je
smisao uspješnog postojanja u oba projekta "postati poznat i slavan“,
pobliže određenje uspjeha ponešto se razlikuje: u The X Factor-u uspjeh je kad od "nikoga“ postaneš dio
celebrityja, a u Project-u X uspjeh
je kad od luzera postaneš "legenda".
– U The X Factor-u mali talenti i krasuljci
grade svoju perspektivnu budućnost (i budućnost svih onih koji će na njima
zarađivati, uključujući i ponosne roditelje), a u Project-u X mali zgubidani i vandali rasturaju ne samo svoju nego i
našu budućnost (konzekventno paroli "Djeca su naša budućnost").
Ima još
jedan važan element, zajednički za oba projekta – simbol "X". Taj simbol, koji inače ima jako zanimljiva
značenja (životna sila, duša svijeta, sin božji itd., a također je jedno od
imena za ecstasy), u matematici označava nepoznanicu.
Dakle oba projekta imaju za cilj, između ostalog, otkriti nepoznanicu – tko će se probiti kao najperspektivnija
buduća slavna i bogata ličnost, odnosno na koji način će oni koje okolina
smatra gubitnicima postati legende. Time se u oba slučaja kod publike stvaraju
zaintrigiranost, iščekivanje, napetost i uzbuđenje, radost što sudjeluje u tako
zanimljivom događaju, i na kraju osjećaj zadovoljstva i postignuća kad se otkrije
nepoznanica.
Sad kad smo to raščistili, da vidimo što nudi ovaj
filmski uradak koji se za nekoliko dana počinje prikazivati u našim kinima
i uveseljavati našu mladež. "CineStar" ga najavljuje ovim
riječima: "Od redatelja Hangover-a možemo očekivati samo najbolju zabavu.
Ovoga puta vodi nas u svijet najluđih teenagerskih tuluma. Tri maturanta
priređuju rođendanski tulum kako bi postali popularni. Kako noć napreduje,
stvari izmiču kontroli, glas o dobrom tulumu brzo se širi…".
"Dobar tulum“, kao što je općepoznato, sastoji se u neumjerenom opijanju, trošenju trave, ecstasyja i sličnih otapala mozga, uz brzinski seks i što glasniju glazbu.
Ono po čemu
je ovaj tulum "najluđi“ dodatno sadrži: neočekivano veliki broj partijanera,
obogaćivanje zabave skakanjem u bazen skupim autom, maltretiranje kućnog ljubimca,
elektrošokiranje susjeda kojemu smeta buka, uništavanje priručnih
materijalnih dobara i palež dijela kvarta.
Dakle ovo je "Party o kakvom ste samo sanjali" upravo zato jer "stvari izmiču kontroli“ i prerastaju u destrukciju, čime se postiže "urnebesna zabava" i ujedno instantno osigurava status "legende". A u tome je i poanta tuluma (i filma): "Ovo je događaj koji će gubitnike pretvoriti u legende" (u prijevodu: misliš li da si bezveznjak, možeš postati cooler ako organiziraš masovni tulum i demoliraš roditeljsku kuću i pola kvarta).
Dakle ovo je "Party o kakvom ste samo sanjali" upravo zato jer "stvari izmiču kontroli“ i prerastaju u destrukciju, čime se postiže "urnebesna zabava" i ujedno instantno osigurava status "legende". A u tome je i poanta tuluma (i filma): "Ovo je događaj koji će gubitnike pretvoriti u legende" (u prijevodu: misliš li da si bezveznjak, možeš postati cooler ako organiziraš masovni tulum i demoliraš roditeljsku kuću i pola kvarta).
Film je navodno inspiriran jednim incidentom koji se prije par godina desio u Australiji, kada je zahvaljujući on-line pozivnicama stotine ljudi osvanulo na kućnoj zabavi, napravivši štetu od više tisuća dolara. Producent Todd Philips (inače redatelj Hangover-a) i redatelj filma Nima Nourzadeh definirali su svoju kreaciju takvog sadržaja kao "party film za nove generacije".
Reakcije na
film su podijeljene: od "urnebesno zabavan", "smiješan“, "pun
dobre akcije", "portretira bunt tinejdžera koji ruše sve granice jer
se na trenutak, bez ikakve autoritativne figure, mogu osjećati kao da su na
vrhu svijeta“, do "spektakularno
odbojan", "kardašijanski neukusan", "nemoralan", "nihilistički",
"odvratan na svakoj zamislivoj razini“.
Međutim, većina
– i hatera i lovera – slaže se da je film s obzirom na kvalitetu prilično slabašan
uradak i da ne donosi ništa novo (ne samo po temi, nego čak ni naslovom, pod
kojim su napravljena dva science fiction
filma, jedan 1968. – o
manipuliranju mislima i sjećanjem, i drugi 1987. – o etičnosti istraživanja na
životinjama).
Prema riječima
Todda Philipsa, film ipak donosi "nov i zanimljiv pristup" pripovijedanju
filmske priče, pod čime se misli na snimanje filma u home video formatu, tj. u tzv. found
footage maniri (što je inače karakteristično za neke horror filmove). To znači da je film predstavljen iz perspektive sudionika koji šetkajući naokolo
s kamerom u ruci dokumentiraju događaje (i sise i stražnjice) na tulumu.
A mlađahan gledatelj zbog toga ima dojam da se sve događa spontano, u susjedstvu; skoro kao
da je i sam prisutan na tom tulumu, uživajući u društvu polugolih cura ("bitches“), u
svim felama alkohola i droga, u ševi na brzaka, u
demoliranju svega što mu se nađe na putu i autoriteta koji ga tlače – tako da
je svih 88 minuta filma u stanju svojevrsne psiho-fizičke erekcije.
Može se reći
da tvorci filma podilaze mladeži (i
tako idu na sigurnu zaradu) nudeći im koncept zabave koji je već neko
vrijeme iznimno popularan na tržištu. Skoro svaki pjevač ili bend koji drži do
sebe ima na svom repertoaru pjesmicu s naslovom "Party All Night"
ili "Party All The Time“ (Sean Kingston, The Black Eyed Peas, Wiz Khalifa,
Kid Cudi, Undergrads, Prince Duah, Trudy, Justin Bieber; album grupe One Direction, tekstovi dua LMFAO i mnogih drugih).
Dakle ni u tom
smislu film ne donosi ništa novo, nego samo utvrđuje gradivo koje
nekadašnju dilemu smisla života
"imati ili biti" zamjenjuje s "biti = zabavljati se“ – na način:
opij se, napuši se, "get high“ i zaboravi na probleme. Ili, kako kaže Sean
Kingston: " We like to sleep all day and party all night!... We’re breaking all the rules that we know!
We’re out of control! ... No need for solutions, We’re
starting up a revolution!" Yeah!!!
Nadobudni
gledatelj mogao bi očitati dublje značenje filma u tome
da prikazuje kako omladinci ispunjeni razočarenjem i ogorčenjem – zbog
nesigurne, besperspektivne i dugovima ispunjene budućnosti koju im današnje
društvo nudi – ruše temeljne vrijednosti američkog sna: skupa kuća, bazen,
auto, sretna obitelj...
Da li film stvarno propagira svojevrsni anarho-hedonizam
kao revolucionarni odgovor na tlaku svijeta rada i profita, ispražnjenog od nade, smisla
i pozitivnih vrijednosti?
Ma je,
vraga! Iako klinci postaju heroji među ostalim prištavcima, sve to nimalo ne dira moćan društveni sistem. Dapače, poželjno
je da se zabavljaju – na način na
koji se zabavljaju, jer tako ništa ne misle. A sistem će ih ionako uskoro uzeti pod svoje kao "dobre građane“ i smjestiti ih u "tri osmice" (kao
što je to učinio i s jednom drugom generacijom koja nije htjela raditi –
hippyjima, a oni su su čak imali
osviještenu ideju mijenjanja društva).
Film se na kraju vraća u stvarnost. Kad Veliki brat zaključi da je dosta
(inducirane, dopuštene) zajebancije, oglasi se "nina-nina“ sirenama i
šalje svoje "čistače" da srede stvar. U to se onda uključuju i drugi čuvari
reda, poretka i stabilnosti društva – roditelji, pravosuđe itd., koji malcima
pokazuju tko je glavni, tko je "na vrhu svijeta“ i tko kontrolira sve,
uključujući i njihove nekontrolirane zabave.
(Šteta što
film ne završava uz veselu pjesmu dua LMFAO "Party Rock Anthem“, ponajviše zbog
teksta: "Everybody just have a good time and we gonna make you lose your
mind", la, la, la ♫)
Dakle,
malci na kraju postanu legende, ali budu i propisno kažnjeni. I život ide
dalje, kao da se ništa nije desilo.
A i nije se
desilo ništa osim što se nešto malo, nakratko uneredio "američki san“ na
račun jednog drugog sna (ali to je smisao "pluralizma"), što su se neki
klinci zabavili na način koji je danas "in" i što je većina odraslih
opet zgrožena nasilnošću i bezumljem svojeg potomstva.
– Ma, tko
ih je takve odgojio?! – pitaju se zgranuti i ogorčeni roditelji. – Kao da su
netom s Marsa pali, ovakvi užasni. Nakon što smo im sve dali (od novih tenisica
i novog i-poda do zlatnog konjića, već prema mogućnostima), mala bagra i dalje
viče da ih ne razumijemo, da ih tlačimo, da neće slušati, da neće raditi, nego
će razbucati sve naše vrijednosti i snove svojim neradom, opijanjem i vandalskim
ponašanjem.
Odakle
im samo takvo idiotsko razmišljanje i ponašanje? Tko ih je tako odgojio? Da
nam nisu vanzemaljci oteli našu lijepu, dragu dječicu kad su zakoračila u
pubertet i onda nam vratili ova čudovišta, ove vandale? Svakako, mi s tim
nemamo ništa! Mi nismo odgovorni ni za
to kakvi su "ispali" ni za to što rade! Odgovorni
su samo i isključivo oni, klinci – koji su (samoinicijativno) previše čubili uz
TV i gledali previše nasilnih filmova i reality showova, previše igrali igrice
na kompjutoru, previše slušali glazbu...
Time očajni
roditelji – nesvjesno, dakako – mijenjaju temeljna obilježja odgoja, i to u slučaju
kad se radi o loše odgojenoj djeci. Jer taj segment očito više nije odgoj od
strane roditelja, nego samoodgoj
(dok su dobra dječica i dalje uspješan rezultat roditeljskog truda i ulaganja).
Shodno tome, trebalo bi hitno unijeti izmjene u postojeće i napraviti nove priručnike
o odgoju – koji pobliže objašnjavaju kako pojedina djeca sama sebe odgajaju i
formiraju u osobe kakve poslije "ispadnu“, te su za sve sami odgovorni –
da se siroti roditelji više ne muče s problemom odgovornosti, srama i brige (tj.
s ostacima tih moralnih balasta), a i da se više ne okrivljuje ni medije ni
društvo u cjelini za možebitnu su-odgovornost.
Film čiji su glavni akteri ovakvi samoodgojeni, dakle
raskalašeni, porocima skloni klinci, izazvao je zanimljivu reakciju mlađahne
publike, što je dodatno uznemirilo moralne duhove.
Naime, nakon što je film u
američkim kinima pušten među mlade (2. ožujka 2012), Ameriku je poput tornada
zahvatio niz "projekata x", samo ne na filmskom platnu nego u
stvarnosti. Tri prve kućne zabave po uzoru na film, 9.,10. i 13. ožujka ("Project
M", "Project Kris" i "Project X House Party 2"), za
koje su pozivnice odaslane putem Twittera,
YouTubea i web oglasnika Craigslist, zaustavljene su u startu policijskom
intervencijom.
Ali sljedeće
su bile "uspješnije". U Hustonu su tinejdžeri 13. ožujka provalili u
novoizgrađenu kuću i maestralno se zabavili porazbijavši skoro sve prozore i
vrata, podove i zidove (ukupna šteta 100.000 $), nakon čega je 13 klinaca
uhićeno (2 maloljetna poslana u popravni dom, a ostali čekaju ozbiljno
suđenje). Na zabavi u Clearfieldu četvero mladaca je ranjeno, a na drugoj hjustonskoj
zabavi jedan je smrtno stradao.
Naravno,
svaka veza s filmom (snimanim iz sugestivnog, personalnog očišta, s podnaslovom
"zabava o kojoj možeš samo sanjati“ i uputama kako od gubitnika postati
dobitnik) – je slučajna, tj. nema je.
Jedino
što preostaje je zaključak da klinci ne znaju, nisu u stanju razlikovati fikciju od stvarnosti. Dakle,
za to su opet isključivo krivi oni sami. Jer previše žive u virtualnoj
stvarnosti, koju su nekako sebi stvorili dok mi nismo gledali.
Drugim
riječima, ni za to nisu odgovorni odrasli – tvorci filma, roditelji,
nastavnici, pedagozi, ministarstva odgoja i obrazovanja, proizvođači suvremenih
oblika zabave za djecu i mlade itd. Odnosno, svi oni koji izravno ili neizravno
odgajaju mlade naraštaje, a koji im ne nude nikakav uvjerljiv pozitivan smisao
i vrijednosti u životu.
Zato je
vrlo zgodno govoriti da su djeca "mali ljudi", jer se onda, po
potrebi, u toj sintagmi naglasak može staviti na "ljudi“ pa djecu
tretirati kao da imaju razvijenu svijest, znanje i odgovornost odraslih. A kad
se naglasak stavi na "mali", onda se misli da su klinci zaostali, tj.
idioti koji ne kuže razliku (i rascjep) između propovijedanih vrijednosti
iskrenosti, poštenja, radinosti, znanja itd., i stvarnih primjera koje oni svakodnevno
vide svugdje oko sebe (počevši od vlastitih roditelja, preko medija do društva),
a koji pokazuju da su stvarne “vrijednosti": neiskrenost, varanje, glupost,
nasilje, privredni i politički kriminal... – i da su u društvu uspješni oni
koji se baš tako ponašaju.
Što reći na
sve to? Zapravo, ne znaš je l' bi plakao il' bi se smijao. Samo znaš da si
sretan što nisi klinac pa te odrasli ne sjebavaju svojim uzorima ponašanja (laganjem, varanjem, manipuliranjem, kao i vlastitim načinom zabave, opijanjem i drogiranjem), a onda kad slijediš
njihove primjere i ono što ti nude kao obrasce ponašanja – oni te kazne jer
"nisi dobar“! A oni su i dalje dobri! I nitko nema i ne želi imati veze s
tobom tako "razmaženim, bahatim, divljim i neciviliziranim". Jer,
nitko ne želi biti odgovoran za takvu "našu budućnost“.
Nema komentara:
Objavi komentar