Trailer novog dokumentarnog filma $ellebrity najavljuje priču o
paparazzima iz perspektive lovine – holivudskih zvijezda, i lovaca –
najomraženijih fotografa današnjice i industrije zabave koja je zaslužna za njihovo
postojanje.
Pred skoru kino distribuciju dokumentarnog filma $ellebrity izišao je njegov prvi trailer
koji bi trebao privući pažnju publike poznatim imenima i sučeljavanjem
različitih stavova o modernoj pošasti zvanoj paparazzi.
Redatelj filma Kevin Mazur i sam je poznati fotograf slavnih
pa mu vjerojatno nije bilo teško okupiti impresivnu ekipu iz šoubiznisa: Jennifer
Aniston, Jennifer Lopez, Salmu Hayek, Sarah Jessicu Parker, Eltona Johna i druge, da bi djelovanje
paparazza rašomonski prikazao iz perspektive slavnih koji misle da je to
beskrupulozno, nezakonito povrjeđivanje privatnosti i iz perspektive
paparazzi-industrije čiji su glavni argumenti "mi smo ih učinili
slavnima", "to ide uz njihov posao", "to sami traže" i "javnost to
treba".
Tema je svakako zanimljiva, makar je na takav način već
obrađivana (i sam naslov, koji sugerira prodaju i zaradu – ubacujući $ell, tj. sell, u riječ celebrity –
izvorno je naslov knjige koju je 2003. napisao poznati dizajner George Lois,
svojedobno majstor naslovnica Esquire
magazina).
Prošle su godine napravljena čak dva dokumentarna filma na
tu temu – poljski Paparazzi,
redatelja Piotra Bernaśa, i američki Teenage
Paparazzo, redatelja i glumca
Adriana Greniera (sa sličnom strukturom kao i Mazurov film). A trenutno se
snima i film Uhvaćeni u letu koji
aktualizira odgovornost paparazza za smrt princeze Diane.
Međutim, iako svi takvi filmovi, više ili manje, nude
značajne uvide u vrijednosti i odnose suvremenog društva (u kojem se društvena
svijest, osjetljivost, moral i legalnost naočigled gube pred nezajažljivom
glađu za zaradom), malo je vjerojatno da će to imati ikakvog utjecaja na moćnu
paparazzi–industriju.
Sam naziv paparazzo potječe iz filma La Dolce Vita (1960) velikog Federica Fellinija, gdje se koristi
kao prezime jednog od likova, fotografa. Fellini kasnije u intervjuu objašnjava
kako ga izraz paparazzo asocira na "insekta koji zuji, obigrava, baca se i
ubada", i tako slikovito opisuje neke od karakteristika ponašanja budućih top
fotografa na platnoj listi medija i šoubiznisa.
"Evolucija holivudskih paparazza od
marginalnih gnjavatora do jedne od najmoćnijih i najprobitačnijih
snaga koja usmjerava američku
industriju prikupljanja vijesti datira
iz 2002., kada je urednik ženskog
magazina Bonnie Fuller
preuzeo vlasništvo Wenner Media – US Weekly, koji je od osnutka 1977. glavinjao kao
konkurent fantastično uspješnog časopisa People." (David Samuels, "Shooting
Britney")
Novi pristup koji je Fuller primijenio
da bi podigao konkurentnost časopisa sastojao se u stavljanju u prvi plan slika svakodnevnih situacija privatnog života slavnih – što skoro svaku fotografiju slavnih čini prihvatljivom. Isti pristup
potom su preuzeli mnogi drugi časopisi (People,
In Touch, In Style itd.), stvarajući unosno tržište za holivudske paparazze
(cijena seta "ekskluzivnih" fotki može ići od 50.000 do 500.000 dolara),
ali i ogromnu zaradu za sebe. A nakon što su velike foto agencije, poput
X17 i Bauer
Griffin, skužile da bi mogle zaraditi još više novaca prodajom jednog
seta slika desecima časopisa, televizijskih programa i web stranica
– započela je industrijska paparazzi
proizvodnja.
Puni procvat doživljava uspostavljanjem tračerskih web stranica, PerezHilton.com (2004), TMZ.com (2005), X17online itd., koje s paparazzi sličicama, uz kratke provokativne tekstove pozivaju
svoje posjetitelje da komentiraju, tj. napadaju ili brane celebrityje,
međusobno se svađaju i vrijeđaju – a da bi tako dobili iluziju da i sami sudjeluju
u priči i da time postaju dio svijeta poznatih i slavnih.
Drugim
riječima, umjesto pažljivo biranih fotografija koje su
čitaocu/gledatelju prenosile određeni stav medija, paparazzi fotke
"običnog" trenutka sugeriraju da su slavni "baš kao i mi" (imaju celulit, ljute se, kupuju božićne
jelke, varaju žene...), čime navode čitatelja/gledatelja da zadovolji svoju
znatiželju vireći u "tajne koje bi vaši omiljeni celebrityji možda htjeli
sakriti" (RTL tv) i da se osjeća bliže svojim idolima, te "potiču
ideju da je vijest nefiltrirana i da su čitatelji dio priče" (David
Samuels).
Osim što donosi super zaradu medijima, paparazzi industrija, dakle, ujedno kreira poželjnu predodžbu javnosti o tome koje su njene mogućnosti/moći u ("demokratskom") društvu, kao i o tome što je društveno relevantno i na što treba usmjeriti svoj interes – a to ju sve drži podalje od ozbiljnog razmišljanja i
čini da bude podatna za upravljanje ili, u paparazzi
žargonu, "giving it up" (ona koja se predaje).
Papparazzi su fotografi spremni na sve da bi dobili jedinstvene,
ekskluzivne, sočne, indiskretne, šokantne, ponižavajuće, izrugujuće, smiješne,
dramatične i sl. fotografije koje prikazuju privatne živote slavnih.
U tu svrhu vrše 24-satnu invaziju na privatnost slavnih. Vrebaju
ih pred kućom, na ulici, u restoranu, u muzeju, u trgovinama, na plaži; provaljuju u
hotelske sobe i automobile; potplaćuju osoblje hotela, restorana, kozmetičkih salona, bolnica itd.
Pri tom nerijetko dovode u opasnost svoj i tuđi život – tako
što će npr. stati ispred automobila slavne osobe, ili izazvati tuču, ili će pak
bjesomučno juriti za automobilom celebrityja koji bi htio umaknuti lovcu – ali
sve to, izgleda, vrijedi para koje za to dobivaju.
Moglo bi se reći da je to zanimanje koje su doslovce izumili
mediji i industrija zabave, stvarajući "radna
mjesta" s mogućnošću izvrsne zarade za one koji znaju baratati
fotoaparatom, imaju posebno izražene sklonosti prema voajerstvu, mikroskopski
vidljiv karakter te naglašeno nizak stupanj savjesti i empatije, tj. su-osjećanje
na razini serijskog ubojice (samo se to u ovom slučaju ne smatra poremećajem
osobnosti, tj. bolešću, nego specijalno razvijenim sposobnostima).
Zapravo, paparazzi i ne moraju biti profesionalni fotografi. Svatko tko ima digitalni fotić i pristup internetu može danas biti paparazzo. Specijalizirane web stranice, kao mrpaparazzi .com i peoplepaparazzi.com, daju detaljne upute kako bilo tko, bilo otkuda
može poslati fotku, video, trač ili informaciju o kretanju nekog celebrityja i
"zaraditi bogatstvo" (pokazujući na primjerima kako se kreću cifre za
"traženu" robu). Tako cijelo čovječanstvo (tj. onaj dio koji ima
fotiće, iPhone i kompjutore) potencijalno može zarađivati kao paparazzi, a
cijeli svijet postaje mreža uhoda i vrebača na slavne face.
Moglo bi se reći i da paparazzi legalno rade ono što je inače kriminalno djelo – uhođenje, potplaćivanje, voajerstvo, prisluškivanje i sl. Premda, ovdje se to ne smatra kriminalnim djelima jer je "u interesu javnosti" (kao i u slučaju tajnih službi).
Iako ih slavni baš i ne vole – pogotovo oni koji nemaju
potrebu za podupiranjem svoga uspjeha takvom vrstom pažnje javnosti ili koji
misle da imaju pravo na privatnost – dalo bi se zaključiti da su paparazzi višestruko
društveno korisni:
– donose ogromne novce medijima i priskrbljuju
sebi unosnu zaradu – dakle, pomažu globalnu ekonomiju;
– otkrivaju privatne tajne koje bi slavni htjeli
sakriti i omogućuju da se čuje kritički glas siromašnih protiv bogatih, što je od presudne
važnosti za razvijanje i širenje demokracije;
– kreativno utječu na karakter vijesti, na način da
svaka banalnost (kako tko izgleda kad ide po mlijeko i kruh, tko se s kime
poljubio, poševio itd.) postaje "ekskluzivna vijest", zbog čega i
život običnog građanina izgleda "ekskluzivno";
– upućuju javnost da ne misli na ozbiljne, tmurne
i dosadne političkih teme, nego da se okrene vedrim i zanimljivim vijestima o
novim sisama, frizurama, ljubavnim zgodama i skandalima slavnih, dakle: potiču pozitivno razmišljanje i doprinose
globalnoj štednji uma;
– usmjeravaju (eventualno) kritičko mišljenje javnosti
na pljuvanje po slavnima, omogućujući tako "malom čovjeku" da se
osjeća super u svojoj koži jer ima dojam da je, makar bez love i bez slave, ipak bolji od
tih bahatih niškoristi;
– daju "malom čovjeku" osjećaj
pravednosti u društvu jer pokazuju da bogati i slavni ne mogu baš sve što hoće,
nego da se i oni, kao sva ostala raja, mogu osjećati jadno, očajno i sjebano od
nekoga kome ne mogu ništa.
Iz svega ovoga vidljivo je da je uloga paparazza u životu slavnih – što je tema mnogih filmova o paparazzima, pa tako i ovog posljednjeg – ipak manje značajna od uloge koju paparazzi imaju u formiranju vijesti i svijesti u društvu općenito (koju neki vide kao širenje istine i demokracije, a neki kao sustavno zaglupljivanje), te da na malo "dublji" film o tome trebamo još čekati.
Nema komentara:
Objavi komentar